شناسایی نقش یک آخوندک در خمین

حکاکی نادری از یک حشره در محوطه تیمره، در استان مرکزی یافت شده است، که به طور مشترک توسط تیمی از دانشمندان و باستان شناسان تشریح شده است. حجاری موجودی شش پا را با سر و بازوهای یک آخوندک نشان می‌دهد، اما با دو دایره در کناره‌ها، که باعث شده با حجاری معروف به «مرد اسکوتر» که در نقاطی از جهان کشف شده، مقایسه شود.

حکاکی سنگی منحصر به فردی که در سایت صخره نگاره‌ای تیماره (شهرستان خمین) در  استان مرکزی ایران شناسایی شده است، به عنوان موجودی نیمه انسان – نیمه آخوندک معرفی شده است. حجاری‌های سنگی از بی‌مهرگان بسیار نادر است،  بنابراین تیمی از حشره‌شناسان و باستان‌شناسان برای شناسایی و معرفی این حجاری با یکدیگر همکاری کردند. آن‌ها این سنگ‌نگاره  را با انواع دیگر حجاری‌های مشابه در سراسر جهان، و همچنین موجودات شش پای بومی، که هنرمندان پیش از تاریخ در این منطقه احتمال مواجه با آن‌ها را داشتند مقایسه کردند.

محمود کلنگری، حشره‌شناس، از دانشگاه آزاد اسلامي اراك؛ ماندانا حضرتی، از مؤسسه آوای درنای خاکستری؛ و متان شلومی، از دانشگاه ملی تایوان به همراه باستان‌شناس و متخصص نقوش صخره‌ای محمد ناصری فرد، حاصل این پژوهش و مطالعه را در نشریه Orthoptera Research منتشر کردند.

این حکاکی 14 سانتی‌متری برای اولین بار در طی بررسی‌های باستان‌شناسی بین سال‌های 2017 و 2018 دیده شد، اما به دلیل شکل غیرمعمول آن قابل شناسایی نبود. شش اندام حاکی از یک حشره است، در حالی که سر مثلثی با چشمان بزرگ و ساعدهای چنگ‌دار به وضوح حاکی از آن است که این حجاری، نقشی از یک آخوندک است، حشره درنده‌ای که در شکار و صید طعمه‌هایی مانند مگس‌ها، زنبورها و حتی پرندگان کوچک مهارت دارد. زائده‌ی روی سر این آخوندک کمکی هر چند کوچک در شناسایی یک گونه خاص از آخوندک‌های این منطقه به نام Empusa می‌کند.

اندام‌های میانی این آخوندک، عجیب‌تر هستند، چرا که به حلقه‌ها یا دایره‌هایی ختم می‌شوند. نزدیک‌ترین نقش شناسایی شده با این خصوصیات در باستان‌شناسی، یک شخصیت حجاری شده، مشهور به «مرد اسکوتر» است، که در سراسر جهان یافت می‌شود و فردی را نشان می‌دهد که حلقه‌هایی در اطرافش وجود دارد؛ می‌توان به سادگی فرض کرد که “مرد اسکوتر” شخصیتی است که اشیائی به شکل دایره را با خود به همراه دارد، اما فرضیه جایگزین این است که این دایره‌ها ناشی از تلألو خورشید در پلاسمای جوی هستند.

در حال حاضر تاریخ‌گذاری دقیق این حجاری‌ها غیر ممکن است، چرا که تحریم‌ها علیه ایران شامل مواد رادیواکتیو مورد نیاز برای تاریخ‌گذاری رادیوکربن نیز می‌شود. با این حال، جان برور و گاس ون‌وین محوطه تیمره را  مورد بررسی قرار دادند و تخمین می‌زنند که حجاری‌های این محوطه حدفاصل حدود 4،000-40،000  سال پیش حک شده‌اند.

در حال حاضر تنها می‌توان حدس زد که چرا مردم ماقبل تاریخ نقش آخوندک را بر روی سنگ حک کرده‌اند، این حجاری نشان می‌دهد که انسان از زمان‌های قدیم آخوندک را به ماوراء الطبیعه پیوند داده است؛ و همانطور که نویسندگان اظهار داشته‌اند: «در حجاری‌های پیش از تاریخی، تقریباً مانند امروز، آخوندک‌ها جانورانی مرموز بوده‌اند.»

توضیح:

پلاسما حالت چهارم ماده (پس از جامد، مایع و گاز ) است، یونوسفر نزدیکترین پلاسما به کره زمین است که از 150 متری زمین شروع می‌شود، پدیده شفق شمالی نیز گونه‌ای پلاسما است که تحت اثر یونیزه ‌شدن ذرات باردار به دام افتاده در میدان مغناطیسی زمین ایجاد می‌شود.

مقاله مرجع:

Mahmood Kolnegari, Mohammad Naserifard, Mandana Hazrati, Matan Shelomi. Squatting (squatter) mantis man: A prehistoric praying mantis petroglyph in Iran. Journal of Orthoptera Research, 2020; 29 (1): 41 DOI: 10.3897/jor.29.39400