تصویر ارائه شده از کتیبه‌ی اورارتویی تازه کشف شده در ماکو، مربوط به این کتیبه نیست​

تصویر ارائه شده از کتیبه‌ی اورارتویی تازه کشف شده در ماکو، مربوط به این کتیبه نیست

سهیل دلشاد، دانشجوی دکتری در مؤسسۀ ایران‌شناسی دانشگاه آزاد (فرای) برلین عنوان کرد تصویر ارائه شده مربوط به کتیبه‌ای است که پیشتر توسط کلایس کشف و معرفی شده بود.

سهیل دلشاد، دانشجوی دکتری در مؤسسۀ ایران‌شناسی دانشگاه آزاد (فرای) برلین در گفتگوی اختصاصی با کانون باستان‌شناسی، در رابطه با لوح اورارتویی که اخیرا توسط یک فرد خیر ماکویی به میراث فرهنگی این شهرستان اهدا شده است، گفت: «تصویری که در مراسم تقدیر از آقای حسین احمدزاده اهداء کننده این کتیبه منتشر شده است، مربوط به لوحی است که پیشتر توسط ولفرام کلایس و در طی کاوش‌های هیأت باستانشناسی آلمانی در خلال سال‌های 1972 تا 1975 میلادی در بسطام کشف شده و متن آن برای نخستین بار توسط سالوینی در جلد نخست گزارش‌های کاووش در بسطام در سال 1979 میلادی منتشر شده است. این لوح هم اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود.»

وی افزود: «در خلال کاووش‌های بسطام، سه لوح دیگر نیز یافت شده‌ که توسط سالوینی به ترتیب CT Ba-2، CT Ba-3 و CT Ba-4 کدگذاری شده‌اند. بنابر گزارش منتشر شده از این کاووش‌ها دو لوح نخست که به نسبت الواح دیگر سالم‌تر هستند یعنی CT Ba-1 و CT Ba-2 در سال 1973 (1352)، لوح سوم یعنی CT Ba-3 در سال 1974 (1353) و لوح آخر در کاوش‌های سال‌های 1977 (1356) یافت شده‌‌اند. هر چهار مهر از سری الواح اقتصادی/اداری هستند. محتوای دو لوح نخست تقریباً از یک جنس است و براساس این دو لوح فرمان شاه به مقامات محلی ابلاغ می‌شود، مقامات ذکر شده در لوح اول «دارنده‌ی مهر» که به شکل واژه نگار سومری (NA₄.DIB) نوشته شده است به نام ایشپیلیوقو (miš-pi-li-ú-qu) و «مسئول/فرماندۀ قلعه/کاخ» که به شکل واژه نگار سومری (É.GAL) به نام لوبشوصینی (mlu-ub-šúṣi-ni) است. نام لوبشوصینی در لوح دوم نیز تکرار شده است. به نظر می‌رسد هر دو لوح تقریباَ مهر یکسان با متن تقریباً مشابه یکدیگر دارند (با معدود نقاط افتراق). در ابتدای متن هردو مهر، نام روسا پسر سَردوری (روسای اول پسر سَردوری دوم؟) ذکر شده‌ است.»

وی در نهایت گفت: «هنوز تصویری از دو لوح اهدا شده که خبر آن در فضای مجازی منتشر شده است قابل دسترسی نیست. اخبار ضد و نقیضی از کار مطالعاتی برخی از افراد بر روی این الواح شنیده شده است. با توجه به اینکه مطالعات کتیبه‌شناسی اورارتویی در ایران مطالعاتی جوان است و کار بر روی کتیبه‌ها و الواح اورارتویی نیازمند دانش بالایی در حوزۀ زبان‌های شرق نزدیک باستان و خط میخی است امیدواریم که این الواح توسط پژوهشگران حقیقتاً آگاه به این حوزه به شکل مناسبی خوانش، تحلیل و منتشر بشود تا نشان بدهیم در حوزۀ مطالعاتی زبان‌های اورارتویی به تبع آن مطالعات میخی در ایران به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌ایم.»

تصویر ارائه شده از کتیبه‌ی اورارتویی در مراسم سپاسگزاری، مربوط به کتیبه‌ی تازه کشف شده نیست
تصویر ارائه شده از کتیبه‌ی اورارتویی در مراسم سپاسگزاری، مربوط به کتیبه‌ی تازه کشف شده نیست
تصویر ارائه شده از کتیبه‌ی اورارتویی در مراسم سپاسگزاری، مربوط به کتیبه‌ی تازه کشف شده نیست
تصویر ارائه شده از کتیبه‌ی اورارتویی در مراسم سپاسگزاری، مربوط به کتیبه‌ی تازه کشف شده نیست
close

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *