روش جدید برای شناسایی گونه تکه استخوان‌های کوچک

دکتر فریدون بیگلری

برگرفته از صفحه اینستاگرام

fereidoun.biglari

مدتی است که باستان جانورشناسان با استفاده از طیف سنجی جرمی موفق شده‌اند علاوه بر قطعات استخوانی قابل شناسایی، تکه‌های استخوان کوچک را هم تا حد گونه شناسایی کنند. این شیوه زیست مولوکولی جدید زوو.ام.اس (ZooMS) گفته می‌شود، و انقلابی در شناسایی گونه‌ها ایجاد کرده است. خصوصا اخیرا بدون تخریب نمونه و با استخراج پروتئین از ریزه استخوان‌های داخل جعبه‌های نگهداری هر نمونه موفق به شناسایی گونه می‌شوند. این شیوه در مطالعه ابزارهای استخوانی بسیار مفید است چون در اکثر موارد به علت تغییر شکل ظاهری استخوان با شیوه معمول نمی‌توان استخوان را به گونه خاصی منتسب کرد.

حدود هشت سال پیش باستان‌شناسان ابزارهای استخوانی را از دو مکان پارینه‌سنگی میانی پش دلاز و پیرونی در دوردون فرانسه را معرفی کردند که نشان می‌داد نئاندرتال‌ها بین چهل تا پنجاه هزار سال پیش از دنده حیوانات به‌عنوان ابزاری برای صاف و نرم کردن پوست حیوانات استفاده می‌کردند. این کشف مدرک دیگری از توانایی‌های نئاندرتال‌ها در استفاده از فناوری‌هایی بود که معمولا به انسان مدرن منتسب می‌شد. سطح این ابزارهای استخوانی معمولا بسیار صاف و صیقلی است که امکان شناسایی گونه حیوانی که استخوان به آن تعلق دارد را غیر ممکن می کند.

اخیرا پژوهشگری بنام نائومی مارتیسیوس از دانشگاه کالیفرنیا به‌عنوان موضوع رساله دکترایش با استفاده از این شیوه موفق شد گونه جانوری که ابزارها از استخوان دنده آن حیوان ساخته شده اند را شناسایی کند. وی با استخراج پروتئین کولاژن از این نمونه‌ها  موفق شد ثابت کند که این ابزارها از دنده گاو وحشی یا احتمالا بیزون ساخته شده‌اند. جالب اینجاست که این ابزارها از لایه‌هایی به دست آمده‌اند که بقایای جانوری عمدتا مربوط به گوزن بوده است. مارتیسیوس معتقد است که نئاندرتال‌ها ترجیح می‌داده‌اند که به‌جای دنده گوزن از دنده گاو وحشی یا بیزون استفاده کنند. چون بزرگتر و سفت تر بودند و معمولا ابزارهای ساخته شده را می‌شد تا مدت‌ها نگهداری و استفاده کرد.

نتایح این پژوهش اخیرا در گزارش‌های علمی نیچر منتشر شده است.

روش جدید برای شناسایی گونه تکه استخوان‌های کوچک، براساس مقاله منتشر شده درنشریه نیچیر