کشف DNA نیاکان ناشناس بسیار کهن، در انسان‌های امروزی

کشف DNA نیاکان ناشناس بسیار کهن، در انسان‌های امروزی

دکتر سامان حیدری گوران

برگرفته از صفحه اینستاگرام

diyarmehr_paleolithic_institut

تجزیه و تحلیل جدید از ژنوم‌های باستان، علاوه بر اینکه نشان می‌دهد شاخه‌های مختلف درخت خانواده انسان چندین بار در هم تنیده شده‌اند، بلکه حتی  برخی از انسان‌های امروزی بخشی از  DNA خود را از یک نیای باستانی و ناشناخته حمل می‌کنند. این کشف توسط دو دانشمند به نام های ملیسا هوبیز و ایمی ویلیامز در نشریه (PLOS Genetics) منتشر شده است. ما به خوبی می‌دانیم که تقریبا 50 هزار سال پیش گروهی از انسان‌های هوشمند از آفریقا به اوراسیا مهاجرت کرده‌اند و وارد رابطه خویشاوندی با نئاندرتال‌ها شده‌اند. اما این تمام داستان خویشاوندی نیاکان ما نیست و بر اساس مدارکی که روز به روز افزوده می‌شود اجداد ما بارها و بارها DNA خود را به دیگر زیر مجموعه‌های انسانی به اشتراک گذاشته‌اند. تحقیق حاضر با تحلیل ژنوم‌ها و با استفاده از یک الگورتیم به انجام رسیده است، الگوریتمی که می‌تواند نقص‌ها و کمبود‌های داده‌های ژنتیکی را جبران کند، حتی اگر آن جریان ژنی هزاران سال پیش روی داده باشد و اگر از یک گونه ناشناخته هم بوده باشد. دانشمندان فوق با استفاده از این الگوریتم ژنوم دو نئاندرتال، یک انسان دنیسووا و دو انسان هوشمند افریقایی را بررسی کرده‌اند و دیده اند که 3 درصد از ژنوم نئاندرتال ها از یک گونه انسان ریخت قدیمی و ناشناخته است که احتمالا زمانی بالغ بر 200 تا 300 هزار سال پیش با نئاندرتال‌ها رابطه داشته است. علاوه بر آن حدود 1 درصد انسان دنیسووا نیز از یک انسان ناشناخته قدیمی‌تر (احتمالا هومو ارکتوس‌ها) گرفته شده است. به این ترتیب ما انسان‌های امروزی نیز بخشی از DNA آن نیای بسیار قدیمی را به ارث برده‌ایم.

کشف DNA نیاکان ناشناس بسیار کهن در انسان‌های امروزی، تجزیه و تحلیل ژنوم‌های باستان نشان می‌دهد شاخه‌های درخت خانواده انسان بارها در هم تنیده شده‌اند،