تاثیر DNA نئاندرتال بر سلامت انسان

یک محقق ارتباطات جدیدی بین DNA نئاندرتال و بیماری¬های خود ایمنی، سرطان پروستات و دیابت نوع 2 را معرفی‌کرد.

تاثیر DNA نئاندرتال بر سلامت انسان، ارتباطات جدیدی بین DNA نئاندرتال و بیماری‌های خود ایمنی

به گزارش Heritage Daily، انسان­های مدرن بیش از 60،000 سال پیش از آفریقا مهاجرت کرده و با نئاندرتال­ها و دیگر گروه­های انسان باستان ملاقات کرده و با آن­ها مخلوط شدند. در نتیجه، ما می­توانیم دریابیم که  درصد کمی از ژنوم افراد خارج از آفریقا حاوی آثاری از تبار باستانی است. منابع گسترده­ای با داده­های ژنتیکی و پزشکی برای کشف چگونگی تأثیر این بقایای باستانی بر سلامت انسان مدرن مورد نیاز است.

اغلب مطالعات قبلی، گروه­های خاص جمعیت اروپایی را بررسی کرده است. با این حال، محتوای DNA نئاندرتال بین اروپایی­ها و آسیایی­ها کاملاً متفاوت است و دانش ما در مورد DNA نئاندرتال غیر اروپایی محدود است. یک مطالعه جدید توسط محقق ارشد ژنومیک[1] (Genomics) تکاملی و جمعیت، مایکل دانمن (Michael Dannemann)، فنوتیپ­های[2] (phenotypes) مرتبط با نئاندرتال را در یک گروه آسیایی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و آن را با موارد کشف شده در یک گروه اروپایی مقایسه کرد.

این مطالعه شواهدی را نشان می­دهد که تأثیر DNA نئاندرتال بر روی سیستم ایمنی بدن، خاص جمعیت نبوده است. دانمن گفت: «یافته­های من نشان می­دهد در حالی كه DNA نئاندرتال در جمعیت­های اروپایی و آسیایی متفاوت است، هر دو حاوی گونه­هایی هستند كه خطر بیماری­های خود ایمنی مانند درماتیت[3] (dermatitis)، بیماری گریوز[4] (Graves’ disease) و آرتریت روماتوئید[5] (rheumatoid arthritis) را افزایش می دهند».

بیماری دیگری که ارتباطات آن در هر دو جمعیت مشاهده شد، سرطان پروستات بود. دانمان گفت که تفاوت در اینجا این است که این نوع ژن دارای یک اثر محافظتی است که به معنی کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات است.

یکی از موارد مورد توجه، گروه­های نئاندرتال با دیابت نوع 2 بود­، بیماری که امروزه افراد زیادی را تحت تأثیر قرار داده است. نتیجه این مطالعه نشان داد که گروه­های مرتبط با نئاندرتال فقط در آسیایی­ها یافت شده است و با توجه به محتوای DNA نئاندرتال در این جمعیت، شواهد تأثیر بیش از حد بر این بیماری نشان داده شد.

با این حال، با توجه به انواع مختلف باستانی مرتبط در هر دو گروه اروپایی و آسیایی، نتایج این مطالعه همچنین نشان می­دهد که اثرات DNA نئاندرتال بر ایمنی ممکن است خاص جمعیت باشد. دانمان افزود: «این امر، اهمیت مطالعه طیف وسیع تری از نیاکان را برجسته می­کند تا به ما کمک کند، دریابیم که میراث فنوتیپی انسان­های نئاندرتال چگونه بر انسان امروزی تأثیر می­گذارد».

شورای تحقیقات استونی (ESTONIAN RESEARCH COUNCIL).

[1] ژنومیک شامل تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات ژنتیکی به‌ویژه ژنوم جانداران است. ژنوم، توالی کل دی‌ان‌ای موجود در سلول‌های یک جاندار است که به‌عنوان ماده ژنتیکی عمل می‌نماید و سبب بروز صفات وراثتی می‌شود. با انتقال ماده وراثتی از یک نسل به نسل دیگر، صفات ارثی از یک نسل به نسل بعد منتقل می‌شود.ُ

[2] رُخ‌نمود یا فنوتیپ یا رُخ‌مانه خصوصیات قابل مشاهده یا صفت یک جاندار است. مانند خصوصیات بیوشیمیایی یا فیزیولوژیکی. فنوتیپ از بیان ژنهای یک ارگانیسم و همچنین تأثیر عوامل زیست‌محیطی و تعامل بین این دو نتیجه می‌شود. ژنوتیپ یک ارگانیسم دستورالعمل‌های به ارث برده شده هستند که کد ژنتیکی را درون خود حمل می‌کنند.

[3] درماتیت یک اصطلاح عمومی است که تحریک پوست را توصیف می کند. درماتیت یک بیماری شایع است که دلایل زیادی دارد و به اشکال مختلف بروز می کند. معمولاً شامل خارش، خشکی پوست یا بثورات روی پوست متورم و قرمز شده است. یا ممکن است باعث تاول زدن، ترشح، پوسته پوسته شدن یا پوسته شدن پوست شود.

[4] بیماری گریوز نوعی اختلال در سیستم ایمنی بدن است که منجر به تولید بیش از حد هورمون­های تیروئید (پرکاری تیروئید) می شود. اگرچه تعدادی از اختلالات ممکن است منجر به پرکاری تیروئید شود، بیماری گریوز یک علت شایع است.

[5] روماتیسم مفصلی شایعترین بیماری التهابی سیستمیک مفاصل بوده و جزء بیماری‌های خود ایمنی مزمن محسوب می‌شود.

مقالات مرتبط: