محققان مدل دیجیتالی مکانیسم آنتیکیترا (Antikythera) را تولید کردند

محققان مدل دیجیتالی مکانیسم آنتیکیترا (Antikythera) را تولید کردند

(اعتبار تصویر متعلق به © 2020 Tony Freeth)

لندن، انگلیس- به گزارش نشریه باستان‌شناسی به نقل از Live Science  محققان دانشگاه کالج لندن معتقدند که توانسته‌اند مدلی دیجیتالی از مکانیسم کامل آنتیکیترا[1]  را بسازند. حدودا یک سوم دستگاه برنجیِ خورده شده ۲۱۰۰ ساله، در سال ۱۹۰۰ از یک کشتی غرق شده رومی در سواحل جزیره آنتیکیترا یونان کشف شد. تصور می شود که چرخ دنده های دستی به منظور نمایش حرکات پنج سیاره شناخته شده، خورشید، مراحل ماه و خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی در اطراف زمین، در رابطه با زمان‌بندی رخ‌داد‌هایی همانند بازی‌های المپیک تنظیم شده است.

محققان نسخه دیجیتالی را با استفاده از کتیبه‌های یافت شده در مکانیسم، یک مدل ریاضی حرکات سیارات در اطراف زمین که توسط فیلسوف یونانی باستان، پارمنیدس (Parmenides) بسط داده شده بود، و مطالعات پیشین در مورد نحوه احتمالی کارکرد این دستگاه همانند مدل ساخته شده توسط مایکل رایت (Michael Wright) از موزه علوم لندن، ساختند.

در حال حاضر، اعضای تیم تحقیقاتی قصد ساخت یک نسخه واقعی و فیزیکی از بازسازی شان از این دستگاه را دارند تا بتوانند قابلیت کارکرد آن را به مرحله راستی آزمایی بگذارند و سپس ماکتی را با فناوری‌های قدیمی تولید کنند.

آدام ووجیک (Adam Wojcik) دانشمند مواد در این باره گفت: « هیچ مدرکی وجود ندارد که یونانیان باستان قادر به ساخت چنین چیزی بودند. تنها راه تایید این موضوع، تلاش به ساخت این دستگاه به روش یونان باستان است.»

اصل مقاله درمورد این تحقیق در Scientific Reports در دسترس است. برای اطلاع بیشتر در مورد کشف آنتیکیترا، یکی از ۱۰ کشف برتر سال ۲۰۱۶، می توایند به صفحه Antikythera Man مراجعه فرمایید.

[1] ماشین آنتیکیترا یک رایانهٔ آنالوگ باستانی مربوط به عصر هلنیستی و اوایل قرن یکم پیش از میلاد مسیح است. این دستگاه به منظور انجام محاسبات مربوط به اخترشناسی طراحی شده‌است. ماشین آنتیکیترا به عنوان قدیمی‌ترین نمونه دستگاهی که در آن چرخ‌دنده به کار رفته‌است شناخته می‌شود و گاهی از آن با عنوان نخستین رایانه آنالوگ نام برده می‌شود. اگر چه این دستگاه در اکتبر سال ۱۹۰۰ میلادی توسط یک گروه یونانی از یک کشتی غرق شده در اطراف جزیره آنتیکیترا کشف شد، اما تا دهه ۱۹۷۰ میلادی که این دستگاه به وسیله تکنولوژی پرتوی ایکس اسکن نشده بود اهمیت و پیچیدگی آن پوشیده بود و تحقیقات همچنان بر روی آن ادامه دارد. (ویکیپدیا)